Søk i denne bloggen

lørdag 3. september 2011

Sommerens skadedyr

Og første tema går til en type skadedyr som irriterer meg mer enn noen andre. Ikke minst siden jeg ble utsatt for det i dag.



Sommeren er en fin årstid, men med varmer kommer desverre skadedyrene frem også, veps, mygg, bananfluer, maneter og ikke minst tightsjævlene.

En tightsjævel er definert som en utrolig hensynsløs person på sykkel gjerne iført kondomdrakt (hovedsaklig menn: Virkelig et "syn for øyet") som mener at det er naturlig å sykle i veien, gjerne 2 i bredden, selvom det er et fullt funksjonerende fortau ved rett ved siden av veien.

Disse tightsjævlene mener de er i sin fulle rett til å sykle rundt i trafikken, uten å vise noe som helst hensyn til bilistene som veiene er bygd for. Jeg har ikke hovedfag i veitrafikkloven, men jeg har en vag føling av at ordet SYKKELSTI betyr at det er meninga at den skal sykles på.

Syklistenes argumenter for å sykle i veien er, såvidt jeg har forstått, at Norges sykkelstier er for dårlig til treningssykling, samt at det er gående osv i veien som gjør det vanskelig for dem å holde farten oppe. Altså kan vi si at de gående skaper "kø" for syklistene.

Det første argumentet, kan jeg være enig i faktaene i. Det er mange steder det er dårlige sykkelstier. MEN: For det første er det langt fra alle steder, og for det andre så får man kanskje velge seg en treningsform etter forholdene. Jeg ville blant annet ikke valgt ski som idrettsform i et land hvor det aldri var snø. Kort sagt: Liker dere ikke fortauene så finn dere en annen treningsform.

Det andre argumentet biter seg selv i raua. Hvis dere syns det er ille at gående skaper kø for dere, er det vel ikke noe bedre at dere skaper kø for bilistene?

Men jeg er heldigvis ikke alene i mitt forakt. Denne sommeren har jeg for første gang lest flere artikler i avisene om bilistenes kamp mot syklistene. Jeg har hørt historier om bilister som tømmer askebegeret sitt, kaster flasker, spruter med vindusspyleren og dytter syklister ut av veien. Dette gleder meg å se, men det irriterer meg at avisene hele tiden fremstiller syklistene som "ofrene". Man trenger ikke en iq på 150 for å skjønnne hva som motiverer bilistene til å gjøre slik.

Men alvor til side mine bilistvenner: Vi må innse at hvis vi går så hardt til verks mot syklistene at de blir skadet, eller havner i farlige situasjoner vil vi bli sett på som de slemme, og syklistene får medynk. Dette er ikke ønskelig, så hvordan skal vi best bekjempe dem?

Mitt forslag er følgende: Vi må ikke gi opp uten kamp, men vi må heller ikke skyte spurv med kanon. Dessuten må vi ikke la vår irritasjon gå utover alle syklister. Der hvor det ikke er fortau må vi desverre akseptere at de sykler i veikanten. Så spar dem. Når det gjelder de som ikke benytter seg av fortauet foreslår jeg følgende: 1:Tut alltid på dem. Dette er irriterende for dem men ikke farlig. 2: Hvis dere har vinduspusser med litt futt i, eller enda bedre, lyktespyler så bruk denne. Dette er ikke farlig, men samtidig irriterende som faen for dem. Når dette er sagt er det viktig å ikke gå lengre. Det beste hadde selvfølgelig vært om det var forbudt å sykle i veien der hvor det er fungerende sykkelstier, men vi må innse at dette kommer ikke til å skje.

Likevel: Ikke gi opp! Det er viktig å kjempe mot ondskapen, selvom vi aldri kan utslette den helt.

Til slutt et bilde til inspirasjon:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar