Søk i denne bloggen

fredag 23. september 2011

Om Koroppvarming

Jeg vært aktiv i mange kor i løpet av de siste årene, både som dirigent, og som korist. En likhet mellom de alle (med et unntak), er at alle øvelsene begynner med å varme opp. (En annen likhet er at alle korene står under oppvarmingen.)

Så hva er egentlig vitsen med koroppvarming? For meg handler det om 2 ting. For det første skal koret bli klare til å synge, både mentalt og fysisk. På samme måte som idrettutøvere må varme opp musklene før de skal bruke dem for fullt, må sangere varme opp sin muskulatur før de skal synge. For det andre er oppvarmingen en fin tid for å trene på forskjellige sangtekniske ting. Enten det er å jobbe med klang, trene på pust, bevegelighet, ansats eller korimprovisasjon. Fordelen med å trene på slikt under oppvarmingen er at man kan ta seg tid til å fokusere på enkeltelementer uten å nødvendigvis måtte tenke på å "synge pent"

Det er mange ting å tenke på når man skal legge opp til en god oppvarming av et kor. Hvor lang skal den være? hvilke elementer skal den inneholde. Hvor mye skal man variere oppvarmingen fra gang til gang? Hva skal vi synge på øvelsen? Med eller uten piano? Jeg skal videre ta for meg disse spørsmålene, og svare på dem som best jeg kan ut fra egne erfaringer:

Hvor lang oppvarming?
Jeg har vært borti kor som har varmet opp i godt over halvtimen, og jeg har vært borti kor som ikke varmer opp i det hele tatt. Selv føler jeg at den gyldne middelvei er tingen. Man bør aldri rushe gjennom oppvarmingen, for en god oppvarming tjener man inn i effektivitet resten av øvelsen, men blir oppvarmingen for lang kan den få motsatt effekt. En ting er at det kan fort bli kjedelig for koristene. En annen ting er at det er viktig oppvarminga ikke sliter ut koristene. Etter en oppvarming bør koristene være fit for singning, og ikke fit for pause. En faktor som spiller inn på hvor lang en oppvarming bør være er selvfølgelig hvor lang øvelsen totalt sett er. Hvis man bare øver en time er det nødvendig med mer en si 10 min oppvarming. Generelt tror jeg at jeg ligger på 15-30 minutter.

Hvilke elementer:
Koroppvarming kan inneholde mange elementer. Alle er ikke naturlig å foksuere på hver gang, for det ville tatt for lang tid. Kommer til å liste opp flere elementer jeg regelmessig er innom i løpet av en koroppvarming. Merk at det sikkert finns flere elementer, som jeg ikke tenker på, samt at en øvelse ikke nødvendigvis kun fokuserer på et element.

Avspenning og Konsentrasjon:
Fysisk oppvarming har jeg veldig tro på. Av navnet handler denne delen av oppvarmingen om å løse opp i spenninger som kanskje har bygd seg opp gjennom dagen, samt innstille seg på at "nå skal vi synge". Min erfaring er at det er en fordel å bli litt varm i kroppen også. Se min artikkel "trening for sangere" for flere tanker rundt fysisk aktivitet for sangere.

Pust:
Jeg pleier å gli over fra fysisk oppvarming til fokusering på pusten. Først handler det om å spenne av, og få pusten dypt ned i kroppen. Det er mange fordeler med å få pusten ned i kroppen. En ting er at vi unngår spenningeer i område rundt halsen. Og stemmebåndene og alle "greine" inni der har det best hvis de får jobbe i fred. En annen fordel er at det er mye mere plass for kroppen til å utvide seg rundt magen, der kroppen er beskyttet av muskler istedet for bein, hvilket er tilfellet for brystet. Altså kan man få inn mye mer luft på mye kortere tid. Når koret har fått en god avspent pust er tiden moden for å begynne å bruke den aktivt. Jeg pleier å kjøre noen øvelser der de trener på en jevn lang utpust, før jeg Begynner med enkle toneøvelser, hvor det eneste de skal fokusere på er en jevn luftstrøm. Personlig liker jeg å tvinge dem til  synge på r siden dette tvinger dem til å bruke støtten sin. Pass på at de ikke spenner seg i kjeven. Det kan ofte være lurt å be dem gjøre litt ansiktsmassasje samtidig, for å motvirke spenninger.

Fysisk oppvarming og pust er jeg alltid innom i løpet av en oppvarming. De neste punktene er det litt forskjellig hvor mye oppmerksomhet får, og hvilken rekkefølge.

Ansats
Å starte en frase kan ofte være utfordrende, så noen øvelser der de trener på å sette ann en tone kan ofte være lurt. Øvelser hvor de for eksempel setter ann flere o-er etter hverandre uten å få noe "ulyder" på starten kan gjøre nytten. Her pleier jeg også å bruke litt tid på å trene opp støtten, blant annet med litt hundepusting.

Vokalegalisering:
De fleste som har sunget i kor har sikkert vært borti frasen i-e-a-å-o. Vokalegalisering handler om å få vokalene likere, slik at ikke noen av dem plutselig bryter veldig ut. Jeg pleier å si at ved å få vokalene til å smelte sammen kan de hente kvaliteter fra hverandre. Noen vokaler er lettere å få en fokusert klang på, mens andre er lettere å få en åpen klang på. Man trenger begge deler. For eksempel å synge i  når det begynner å bli lyst, er vanskelig hvis man ikke er bevisst på å åpne opp bak i munnen. Merk at selvom vokalene skal "lære av hverandre" skal de ikke bli en smørje av uforstålige kliss like vokaler.

Bevegelse:
Av og til må korsangere synge kjappe fraser. På samme måte som en pianist må trene fingerteknikk, må en sanger trene på raske løp. Enten det er lange melismer, hvor det er veldig viktig å ta støtten eller mye tekst hvor det er viktig å ikke krølle tunga. For å unngå dette er det viktig å spenne mest mulig av.

Flerstemt:
Flerstemte øvelser kan man bruke til å trene på egentlig hva som helst. Jeg syns det er lurt å lære koret vertfall noen flerstemte øvelser de kan trene på. En fordel her er at oppvarmingen i seg selv blir morsommere, og de får samtidig trent på samklang. Når koret kan øvelsene godt, er det en fin mulighet til å blande dem slik at de står ved siden av andre enn de fra sin egen stemmegruppe. Som korist er det viktig å lytte på de i sin egen stemmegruppe, men like viktig å lytte på de andre stemmegruppene. Ikke minst får koristene trening i å stole på seg selv ved å blande dem. Å blande stemmene er dessuten til hjelp for å intonere koret hvis de synger surt.

Denne posten ble lang, men så har jeg også gått gjennom hele oppvarmingen her. Lat oss fortsette:)

Hvor mye variasjon:
Her er selvfølgelig den gyldne middelvei fortsatt til hjelp. Hvis oppvarminga er helt ny fra gang til gang blir dette veldig slitsomt for koristene, og de får aldri tid til å bli trygge på noen av øvelsene. Hvis man ikke varierer blir det drit kjedelig, og dessuten er det ikke mulig å dekke alt man bør lære som sanger i løpet av en oppvarming.
Selv pleier jeg å kjøre en kjerne av oppvarmingen over flere uker. Blant annet kjører jeg den samme fysiske oppvarmingen i f.eks et par måneder, før jeg bytter den ut. Jeg pleier også å tenke f.eks nå skal vi fokusere på vokalegalisering i en periode. Hvis du introduserer en ny oppvarmingsøvelse, spesielt hvis den er flerstemt, er det lurt å gjenta den noen uker slik at koret får den under huden.

Hva skal vi synge?:
Hoveddelen av en korøvelse handler som regel om å øve på korsanger. Derfor er det lurt å reflektere over hvilke utfordringer som ligger i de sangene man tenker å gå gjennom, og tilpasse oppvarmingen deretter. Har man for eksempel en sang på repertoaret, med lange fraser som krever en ekstra innsats når det gjelder pust vil det være naturlig å fokusere på dette. Er det en sang med mye hurtige tekstpassasjer, vil det være naturlig med litt bevegelighetsøvelser osv....

Med eller uten piano?:
Ikke bruk piano på oppvarmingen! Det leste jeg vertfall i korbladet. Jeg er litt mer åpenhjertet angående dette. Fordelen med å ikke bruke piano, er at koristene får mer trening i å intonere og lytte på seg selv. Dessuten vil de få mye mer informasjon gjennom en demonstrasjon fra deg på hvordan de skal synge en øvelse enn hvis du spiller den på piano.
På en annen side: Jeg er opptatt av at oppvarmingen ikke skal bli kjedelig, og mange oppvarmingsøvelser kan fort bli litt musikk av hvis man legger på piano. Dessuten kan det til tide være lurt å støtte litt med piano så koristene kan slappe av litt. På de flerstemte øvelsene pleier jeg å veksle med/uten piano.

Dette var mine tanker om oppvarming av kor. Sannsynligvis er det ikke noen store overraskelser her, men min egen erfaring er at det ofte er lurt å høre andres tanker om dette temaet. La oss være ærlige: Koroppvarming kan lett bli kjedelig og ensformige, og å lese andres tanker om det kan ofte gi litt inspirasjon. Jeg skal prøve å legge ut noen oppvarmingsøvelser om ikke alt for lang tid:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar