Søk i denne bloggen

søndag 4. september 2011

Trening for sangere

Første fagrelaterte innlegg fra min side skal handle om mitt syn på sangere (og forsåvidt andre musikere) og trening. Mer spesifikt hvorfor jeg mener at som sanger vil man ha godt utbytte av å trene regelmessig, og hva slags trening som er mest effektiv.


=

Før jeg går videre vil jeg gi et kjapt overblikk over min bakgrunn som korist, og innen trening så dere bedre kan vurdere om jeg har noe grunnlag for å mene det jeg mener:
Jeg har vært fast korsanger siden høsten 2003, og fast kordirigent siden våren 2007. Selvom ikke alle kor jeg har sunget i praktiserer det, har de fleste koroppvarmingene startet med litt fysisk "strekk og bøy". I ensembleledelsetimene på videregående lærte vi at den første delen av koroppvarmingen var "avspenning og konsentrasjon". Jeg har faktisk vært borti en dirigent som gikk så langt som å si at etter den fysiske oppvarmingen så er kroppen egentlig klar til å synge, og de sangøvelsene man gjør egentlig mest er for det psykiske. Om dette er sant kan diskuteres, men det er ikke tema for dette innlegget.
Når det gjelder trening så er ikke dette noe jeg har studert, men jeg har trent aktivt noen år. Jeg har hatt fast medlemsskap på et treningssenter siden våren 2004 (tror jeg), men har opp gjennom årene vært litt på og av, så jeg har erfart hvordan det føles å ikk trene jevnlig, kontra å trene jevnlig. Litt mer spesifikt har jeg trent aikido et par år og yoga litt på og av, men et år jevnlig. Den treningsformen jeg i nyere tid har falt for er bodybalance, en treningsform som baserer seg på yoga, tai chi og pilates, men er koregrafert til musikk (og du blir sliten av det). Høsten 2010 tok jeg et instruktørkurs, og fra våren 2011 har jeg instruert bodybalance. Når man lærer bort noe, blir man samtidig mer bevisst på det man lærer bort, så det siste året har jeg gjort meg mye tanker knytta til trening, også for sangere.

Så over til temaet: For å starte generelt, så er min erfaring (og den generelle oppfatningen) at hvis man trener regelmessig, orker man mer i hverdagen. Kort sagt så er det å sette av, si 2-3 økter i uken a 1 time, vel investert tid. I dagens samfunn er det mange som har meget fulle timeplaner (inkludert meg), og vil kanskje argumentere med at de ikke har tid. Til det vil jeg si at en time "kasta bort" på trening vil gi deg overskudd til å jobbe en time+++ ekstra med hva det enn er du driver med. Dette omfatter selvfølgelig sangere, og musikere også. Tror jeg trygt kan påstå at vi som jobber aktivt med musikk ikke har problemer med å fylle dagene, men hvis vi i tillegg er i dårlig form blir det fort veldig tungt. I dagens samfunn får vi stadig nye hint og råd om hvordan man bør trene. Hva, hvor mye, hvor ofte osv. TV-shop er eksperter på å produsere nye treningsapparater som skal revulusjonere verden. Denne diskusjonen vil jeg heller ikke ta her, men jeg vil si følgende: Det viktigste er ikke hva du trener, men at du finner noe som funker for deg, og at du gjør det regelmessig. Dessuten er 1 dag i uka, mye bedre enn ingen:)

Men for sangere føler jeg at trening også er viktig rent teknisk for hvordan det er å synge. Jeg kommer nå til å konsentrere meg om treningsformene aikido, yoga og bodybalance. Grunnen til dette er at essensen i disse treningsformene er balansen mellom å være sterk, og å være avspent, (min påstand) noe som jeg også mener er essensen i å synge. Jeg har tatt meg selv i å komme med ganske like instruksjoner på en korøvelse, og en gruppetime når det for eksempel gjelder hvordan man skal stå, eller spenne av.

De fleste sangere har sikkert hørt utsagn som "slapp av", "avspenn", "lavt strupehode", "ikke anstreng dere", osv. Det har vertfall jeg. Noe som ofte blir glemt, og som er viktig å huske på er at når man synger bruker man muskler. Noen ganger krever det mye energi, og det kan ikke oppnås hvis vi ikke samtidig er sterke. Konklusjonen her er at man bør spenne av der man kan, og være sterk der man må. Et klassisk utsagn er at det eneste sted en sanger har "lov" til å bli sliten er i lårene. Hvis vi antar at dette utsagnet er sant vil det ikke være dumt å være sterk i beina. Særlig korister må ofte stå stille lenge på konserter, og da er det viktig å ha en god holdning som utgangspunkt.
For å vise hvor sentralt dette temaet er for sangere kan jeg referere til boka "Discover your voice" av Oren L. Brown. de 3 første kapitlene heter: 1-Primal Sound, 2-Release, 3- Posture and Breathing. Her ser vi tydelig linken til trening. Vertfall titlene på kapittel 2 og 3, kunne man likegjerne funnet i en bok om yoga. I kapittel 3 skriver Brown: "There are many schools of thought for improving posture and breathing. One of the oldest is the practice of yoga" (Brown: 35), så mine tanker her er langt fra unike. Som et annet eksempel kan jeg referere til ei venninne som studerer på Opreahøyskolen i Oslo. Hun kunne fortelle meg at "gym" var et av fagene hennes.

Min konklusjon er følgende: Å trene en treningsform som fokuserer på balansen mellom styrke og avspenning vil ikke gjøre deg til en god sanger alene, men det vil legge et veldig godt grunnlag for den videre treningen. Og jeg vil gå så langt som å si at det vil være en god investering selvom det går på bekostningen av øvetid. (Men siden sangere uansett aldri øver, så kan de jo vertfall si at de bruker noen timer i uka på trening som er nødvendig for deres sangkarriere)

Til slutt et par bodybalancebilder  til inspirasjon:)



Referanse: Brown, Oren L. 2008: DISCOVER YOUR VOICE, Delmar Cengage Learning ISBN-13:978-1-5659-3704-8

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar